5 Tips Om Een Langzame stofwisseling te Versnellen

Een langzame stofwisseling is erg ongunstig indien je effectief wilt afvallen. De stofwisseling zorgt er voor dat de koolhydraten, eiwitten & vetten die je binnenkrijgt worden omgezet in bruikbare stoffen voor je lichaam in energie en warmte. Tijdens dit proces worden calorieën verbrand, en dat is gunstig voor effectief afvallen. Hoe meer en hoe sneller je stofwisseling calorieën verbrandt, hoe beter. Als je een snelle stofwisseling hebt, dan verbrandt je stofwisseling dus veel calorieën. Heb je een trage stofwisseling, dan worden er minder calorieën verbrand. Het is dus belangrijk om een langzame stofwisseling te versnellen om optimaal af te vallen. In dit artikel ontdek je in 5 tips hoe je een snelle stofwisseling krijgt en een langzame stofwisseling voorkomt.

Tip 1: Eet nooit te weinig –  Langzame stofwisseling en effectief afvallen

De stofwisseling past zich aan op de hoeveelheid voedsel die je binnenkrijgt. Eet je erg weinig omdat je op dieet bent, dan krijg je dus vanzelf een langzame stofwisseling. Op het moment dat je stofwisseling merkt dat er maar weinig calorieën binnenkomen, vertraagt je stofwisseling namelijk om met de kleine hoeveelheid calorieën toch zo lang mogelijk te kunnen doen. Goed letten op wat je eet is erg belangrijk, eet niet te weinig (neem nooit een crashdieet) om een langzame stofwisseling te voorkomen. Volwassen vrouwen dienen gemiddeld zeker niet minder dan 1600 calorieën op een dag te eten, voor mannen geldt 2000 calorieën gemiddeld als de ondergrens.
Sport je tijdens een dieet dan dien je daar rekening mee te houden. Bij het sporten verbrand je meer calorieën dan wanneer je niet sport. Eet en drink altijd extra voor of na het sporten.

Tip 2: Verdeel de maaltijden over de dag – Langzame stofwisseling & dieet

Een langzame stofwisseling kan voorkomen worden door gedurende de hele dag regelmatig iets te eten. Op die manier geef je je stofwisseling constant iets te doen en blijft de stofwisseling dus actief aan het werk. Verdeel de maaltijden regelmatig over de dag en eet telkens kleine porties.
Advies: Goed ontbijt, gezond of eiwitrijk tussendoortje, Lunch, gezond of eiwitrijk tussendoortje, maaltijd, gezond of eiwitrijk tussendoortje

Tip 3: Sla het ontbijt niet over – Langzame stofwisseling & effectief afvallen

Net als de rest van je lichaam moet de stofwisseling ’s ochtends op gang komen. Sla nooit het ontbijt over, je stofwisseling komt dan goed op gang. Zelfs als je ’s ochtends nog totaal geen trek hebt, is het toch belangrijk om iets te eten. Op die manier geef je je stofwisseling een goede start van de dag, en dat is het halve werk.

Tip 4: Kies je eten slim uit – Langzame stofwisseling & effectief afvallen

Hoe lang de stofwisseling bezig is met het verbranden van voedsel is geheel afhankelijk van de soort voeding die je eet. Zo heeft de stofwisseling weinig tijd nodig om eenvoudige koolhydraten zoals bijvoorbeeld koolhydraten uit snoep, koek, witbrood en witte pasta te verbranden. Eet je echter voornamelijk complexe koolhydraten en veel eiwitten, dan moet je stofwisseling een stuk harder aan de slag. Kies je maaltijden dus verstandig uit. Aan te raden zijn o.a. volkoren pasta, volkoren brood, kip en walnoten.

 Tip 5: Spieren houden de stofwisseling bezig – Langzame stofwisseling & afvallen

Spieren houden de stofwisseling bezig omdat spieren continu energie vereisen, zelfs in ruststand. Hierdoor geldt: hoe meer spieren je hebt, hoe meer calorieën je spieren opeisen. Doe dus regelmatig aan krachttraining om spieren te kweken en op die manier de stofwisseling te stimuleren. Als je veel spieren hebt, dan wordt je stofwisseling zelfs gestimuleerd als je gewoon op de bank ligt. Met veel spieren heb je daardoor niet snel last van een langzame stofwisseling.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *